Opdracht 2. Mijn persoonlijke ontwikkeling 11/10/2024
Ruben van Golde (1102510)
Rotterdam Business School
Stap 1: Onderzoeken kwaliteiten.
Zie afbeelding onderaan.
Stap 2: motieven
Wat mij drijft is de wil om te blijven verbeteren en te groeien. Bijvoorbeeld door uitdagingen aan te gaan met sporten, hiervoor moet ik doorzettingsvermogen en discipline tonen. Doe ik dit niet zal het niet goed verlopen en verbeter ik niet mezelf. Maar ook met school is dit nodig om projecten af te ronden en de propedeuse te behalen.
Ik word gelukkig als ik samen ben met mensen waar ik waarde aan hecht, zoals familie en vrienden. Bijvoorbeeld nadat je elkaar een tijd niet hebt gesproken en dingen kan delen. Daarnaast geeft sporten mij een voldaan gevoel en kan ik moeilijk zonder, ook hierin spelen vrienden een grote rol. Ik haal mijn voldoening uit bijvoorbeeld het behalen van een taak, werken of sporten.
Het klinkt apart maar van sporten krijg ik juist meer energie. Net na een training is dit alleen net even anders maar van het actief bewegen en een hoge inspanning leveren haal ik veel energie eruit. Ook bij het behalen van een doel dat je hebt gesteld in de sportschool. Ik krijg ook energie van het zijn met vrienden/familie of juist mensen die ik nog nooit eerder heb gezien maar het wel leuk mee heb. Ook van het uitkijken naar dingen krijg ik energie, bijvoorbeeld een vakantie of een avondje met vrienden.
Mijn normen en waarden bestaan uit respect voor elkaar, eerlijkheid en verantwoordelijkheid. Vooral verantwoordelijkheid hebben vind ik belangrijk omdat het goed is om je aan je verplichtingen te houden en consistent te werken aan je doelen en wanneer iets tegenzit dat je alleen jezelf daarvan kan beschuldigen en geen anderen. Zelfbeheersing speelt hierin ook een grote rol omdat dit nodig is om in moeilijke situaties de controle te houden en er beter uit te komen.
Stap 3: 21-eeuwse vaardigheden
Vaardigheden die ik al beheerd is samenwerken, als voorbeeld de projectopdracht op school laatst, daarin verliep het gedeelte samenwerking soepel. We waren allemaal verantwoordelijk voor een bepaald gedeelte en gingen het met elkaar checken. Ook digitale geletterdheid is een vaardigheid die ik beheer. Ik maak bijvoorbeeld gebruik van verschillende digitale hulpmiddelen voor schoolopdrachten ter inspiratie.
Vaardigheden die in ontwikkeling zijn, zijn bijvoorbeeld creatief denken. Hoewel ik regelmatig met creatieve oplossingen kom in verschillende situaties kan ik nog meer innovatieve en originele oplossingen bedenken voor bijvoorbeeld een product die ik de markt wil zetten. Soms ben ik iets te voorzichtig en kies ik in dat geval voor veiligere opties. Zo ben ik laatst bijvoorbeeld begonnen met het investeren in aandelen.
Vaardigheden die ik nog moeilijk vind of niet beheers zijn bijvoorbeeld leiderschap nemen. Ik vind het in sommige situaties moeilijk om leiderschap te nemen in situaties waarin bijvoorbeeld veel onbekenden in zitten. Dit omdat ik soms terughoudend ben met ideeën delen etc. Om dit te ontwikkelen waar ik al regelmatig mee bezig ben is om toch een stem te laten horen en van het gevoel af te stappen waarin ik daarin terughoudend ben.
Klik hier om een tekst te typen.
Onderzoek kwaliteiten

Ambitieplan

Gespreksverslag mentor - begin blok 1
Ruben van Golde (1102510)
Jorim Visser
Op vrijdag 11 oktober heb ik een kennismakingsgesprek gehad met mijn mentor van de opleiding Entrepreneurship. Hierin hebben we verschillende zaken besproken zoals bijvoorbeeld de eerste tentamenweek en hoe ik hierop reflecteer. Ook hebben we het kort gehad over kwaliteiten van mij en hoe anderen daarop keken.
Na een kort gesprekje hadden we het over de laatste cijfers van afgelopen tentamenweek. Ikzelf vond de resultaten tegenvallen en hiermee volgde het gesprek.
Hoe kan ik deze cijfers ophalen? Voor bedrijfseconomie is hier een ‘gratis’ herkansing voor en deze kans zal ik ook zeker benutten door er goed op voor te bereiden
doormiddel van oefenvragen maken en passende filmpjes kijken. Ook economie was iets minder dan naar mijn verwachtingen toe maar ook dat cijfer is geen ramp maar ik
moet er wel op letten dat de volgende cijfers wat hoger zullen zijn. We bespraken het belang ervan om de cijfers van de tentamenweek goed op te halen, op deze manier kan ik als het goed verloopt mijn propedeuse behalen aan het einde van het jaar. Om dit alles goed te laten verlopen is dus een goede planning nodig en deze zal ik gaan
maken. Ook is het belangrijk om in de lessen aanwezig te zijn (wat goed lukt) en de lesstof te beheersen. Hierbij is het ook van belang om vragen te stellen aan de
desbetreffende docent. Aan het eind van het gesprek bespraken we nog een stukje discipline en
doorzettingsvermogen wat ik al bezit op bepaalde vlakken en hoe belangrijk het is om dit ook op de studie toe te passen. Het gesprek gaf mij vooral inzicht in hoe ik mijn studie kan aanpakken en hoe ik mijn kwaliteiten hierin kan verwerken om dit tot een succes te laten worden.
Gespreksverslag Mentor – Begin Blok 2
Ruben van Golde (1102510)
Jeroen Prikker
Aan het begin van blok 2 had ik een gesprek met mijn mentor over mijn ambities, interesses en hoe ik de balans kan vinden tussen mijn studie, werk en hobby’s. We hebben mijn doelen voor dit jaar besproken en gekeken hoe ik mijn tijd het beste kan indelen. Mijn belangrijkste doel is om dit jaar mijn propedeuse te behalen. Vooral bedrijfseconomie verdient extra aandacht, omdat dit een lastig vak voor me is. Daarnaast wil ik mezelf blijven ontwikkelen binnen ondernemerschap en marketing, zowel op persoonlijk vlak als binnen ons projectbedrijf EliteBox.
Naast mijn studie en werk ben ik fanatiek bezig met krachttraining. Dit helpt me niet alleen fysiek, maar zorgt er ook voor dat ik mentaal scherp blijf. Mijn mentor gaf het advies om een duidelijke planning te maken, zodat ik mijn trainingen en studie goed op elkaar kan afstemmen. Op dit moment werk ik drie dagen per week, maar om meer tijd en focus voor school vrij te maken, heb ik besloten dit terug te brengen naar twee dagen. Op die manier kan ik me beter voorbereiden op tentamens en opdrachten, vooral voor vakken zoals bedrijfseconomie.
Dit gesprek heeft me geholpen om inzicht te krijgen in hoe ik mijn tijd beter kan managen en realistische doelen kan stellen. Door minder te werken en slimmer te plannen, kan ik mijn aandacht beter verdelen over mijn studie en persoonlijke ontwikkeling. Dit verslag laat zien hoe ik bewuste keuzes maak om mijn doelen te bereiken en tegelijkertijd een gezonde balans te behouden tussen school, werk en mijn persoonlijke leven.
Gespreksverslag Blok 3
Ruben van Golde (1102510)
Jeroen Prikker
Datum van verslag: 16 april 2025
Tijdens het mentorgesprek hebben mijn mentor en ik samen teruggekeken op mijn voortgang binnen de opleiding tot nu toe. Het volgen van de lessen verloopt goed, ik ben vrijwel altijd aanwezig en neem actief deel aan de lessen. Hierdoor voel ik me betrokken bij de opleiding en de inhoud van de vakken.
Een belangrijk aandachtspunt dat werd besproken, is dat de tentamen resultaten van de vakken tot nu toe iets achterbleven. Ondanks mijn inzet tijdens de lessen, kwamen de cijfers niet altijd overeen met mijn verwachtingen. Daarom heb ik met mijn mentor afgesproken dat ik me tijdens de tentamenweek extra zou focussen op mijn studie, om zo betere resultaten te behalen en richting het behalen van mijn propedeuse te werken.
Hoewel dit verslag enige tijd na het gesprek is opgesteld, heb ik inmiddels de resultaten van de afgelopen tentamenweek binnen. Ik heb een 8,3 en een 7,2 behaald. Deze resultaten geven mij veel motivatie en vertrouwen om de komende weken met dezelfde inzet verder te gaan. Mijn doel blijft om dit studiejaar succesvol af te sluiten met het behalen van mijn propedeuse, en met deze cijfers voel ik me gesterkt in dat proces.
Reflectieverslag jaar 1 (opdracht 7.)
Evaluatieverslag Jaar 1 – Ruben van Golde
1102510@hr.nl
Het eerste jaar van de opleiding Ondernemerschap aan de Hogeschool Rotterdam zit er bijna op. In dit verslag reflecteer ik op mijn voortgang, mijn ontwikkelde competenties, de feedback van anderen en mijn ambities voor het komende jaar.
Studievoortgang
Tot nu toe heb ik 25 studiepunten behaald. Er zijn nog twee tentamens en drie herkansingen te gaan. Als ik deze succesvol afrond, behaal ik mijn propedeuse, mits ik voor de studentlijn en de praktijklijn ook een 6 gemiddeld sta. Vooral voor de kennislijn is er nog wat werk aan de winkel om een 6 gemiddeld te halen. Dit betekent dat de aankomende tentamenweek cruciaal voor mij is en ik gespannen maar ook gemotiveerd ben om deze uitdaging aan te gaan.
Geschiktheid voor de verdiepingsfase
Mijn interesse in ondernemerschap is gedurende het jaar alleen maar gegroeid, met name op het gebied van marketing. Hoewel ik deze interesse heb, is het voor mij niet genoeg reden om over te stappen naar een marketingopleiding. Ik zie juist veel waarde in de brede focus van deze studie. Daarnaast spreken de verhalen van tweedejaarsstudenten me aan (waarmee ik bevriend ben) en ben ik benieuwd naar hoe ik mezelf verder kan ontwikkelen. Daarom voel ik me klaar voor de verdiepingsfase.
Feedback van anderen
Ik heb aan mijn ouders gevraagd wat mij in hun ogen een goede ondernemer maakt. Beiden gaven aan dat ik goed ben in het zelfstandig regelen van zaken en creatief ben in het vinden van oplossingen. Een voorbeeld hiervan is een periode waarin ik tijdelijk zonder werk en dus zonder inkomen zat. In plaats van stil te zitten, ben ik actief spullen gaan verkopen via internet en kleding gaan inkopen en met winst verkopen. Hoewel dit geen officieel bedrijf was, toont het wel ondernemend gedrag aan en de wil om actie te ondernemen.
Terugblik op ambities (TOW-Opdracht 3)
Mijn ambitieplan kende meerdere doelen. Aan het begin van het schooljaar wilde ik niet alleen een goede start maken qua cijfers, maar ook op sociaal vlak. Het eerste is me deels gelukt, maar sociaal gezien heb ik zeker mijn netwerk vergroot. Tijdens periode 2 wilde ik een productidee ontwikkelen en in groepsverband uitwerken. Dit is gelukt, al was het idee last-minute bedacht en het resultaat matig. Toch heb ik veel geleerd van de samenwerking met mede studenten.
Wat betreft mijn cijfers, ben ik nu op de goede weg. Bedrijfseconomie vond ik erg lastig, mede doordat ik dit vak nooit op de middelbare school heb gehad. Hier heb ik ook niet alles aan gedaan om het beter te begrijpen, dus dat is een verbeterpunt. De herkansing ga ik daarom met meer inzet aanpakken. Mijn uiteindelijke doel, het behalen van mijn propedeuse, is nog mogelijk en ik ga er alles aan doen om dit te realiseren.
Tot slot wilde ik het jaar afsluiten met een goed gevoel over de mensen die ik heb leren kennen en de kennis die ik heb opgedaan. Daar kan ik zeker ‘ja’ op antwoorden. Vooral de marketingvakken spraken me aan. De onderzoekvakken vond ik minder relevant en lastig, maar ook daarvan heb ik de waarde leren inzien.
Vaardigheden (TOW-opdracht 2)
Een vaardigheid die ik wilde ontwikkelen was leiderschap. Gedurende het jaar heb ik deze rol steeds vaker op mij genomen binnen projecten. Ik deelde taken uit, hield het overzicht en kwam ook vaak met nieuwe ideeën die toepasbaar waren.
Competentieontwikkeling
Ik blijf mezelf ontwikkelen door in elk project bewust stil te staan bij welke competenties ik wil toepassen. Door gebruik te maken van STARR-reflecties kan ik hier kritisch op terugkijken. Op die manier houd ik mijn ontwikkeling inzichtelijk en leer ik gericht bij.
Prioriteiten voor competentieontwikkeling
Voor mij zijn persoonlijke effectiviteit, samenwerken en initiatief nemen de belangrijkste competenties om verder aan te werken. Deze competenties komen vaak terug in projecten, en ik wil hierin nog sterker worden.
Bewijs van competenties
Mijn ontwikkeling laat ik zien aan de hand van projectresultaten, feedback van docenten en reflectieverslagen. Daarnaast zijn er duidelijke voorbeelden van mijn groei in leiderschap en initiatief, zoals mijn rol in projectgroepen en mijn zelfstandige aanpak buiten school om.
Ambities voor het komende jaar
Volgend jaar wil ik een nieuw bedrijfsidee ontwikkelen en dit beter uitvoeren dan mijn eerste project. Daarnaast wil ik me persoonlijk verder ontwikkelen, ook op sociaal vlak. Ook wil ik mijn discipline vasthouden en verder uitbouwen, zoals ik dat nu al toepas bij het trainen voor de marathon die ik in 2026 wil lopen en het vaak doen van krachttrainingen.
Conclusie
Terugkijkend op dit jaar zie ik zowel uitdagingen als groei. Mijn motivatie voor deze studie is sterk en ik ben klaar om de verdieping op te zoeken. Met de juiste inzet, voorbereiding en reflectie ga ik jaar 2 vol vertrouwen tegemoet.
Maak jouw eigen website met JouwWeb