STARR - Innovator

Naam: Ruben van Golde
Datum: 09/04/2025
Studie: Ondernemerschap & Retail Management
Blok: 3

Van views naar verkopen: experimenteren met socialmediamarketing voor EliteBox

Competentieomschrijving


Is een "Innovator". Hij of zij: Initieert vanuit interesses, realiseert en creëert vrije vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden van digitale technologie. Tevens voert de ORM’er de duurzame en toekomstgerichte waardepropositie door op wensen en behoeften van klanten en overige belanghebbenden. De ORM’er doet dit op basis van ontwikkelingen in de (internationale) omgeving. Daarnaast toont de ORM’er verantwoordelijkheidsgevoel en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om een beoogd resultaat te bereiken. De ORM’er pakt ook daarbij proactief en ondernemend verantwoordelijkheid om de juiste risico’s te nemen.

In deze STARR laat ik zien hoe ik als Innovator digitale technologie (Zoals TikTok) heb ingezet om klantbehoeften om te zetten naar actie, met als doel de verkoop van een vernieuwend product.

 

Situatie
Binnen ons startupbedrijf genaamd EliteBox merkten we tijdens het project dat onze oorspronkelijke focus op standaard relatiegeschenken niet het gewenste resultaat opleverde. De markt toonde weinig interesse, wat resulteerde in nul verkopen. Dit was dus een probleem aangezien we voor dit project wel echt iets moesten gaan verkopen. Als we niets zouden veranderen, zouden we geen omzet realiseren en dus ook geen invulling voor onze projectopdrachten. Ook is er omzet nodig om kosten te kunnen dekken zoals de website en de inkoopkosten van de inhoudt van het product zelf. Op basis van deze urgentie besloten we ons aanbod aan te passen. We ontwikkelden het idee om seizoensgebonden boxen aan te bieden. De eerste concrete uitvoering hiervan was een Paasbox. De uitdaging was om deze koerswijziging snel en duidelijk te communiceren richting onze doelgroep. Ook hebben we besloten om te richten op B2C in plaats van B2B, dit omdat verkopen aan bedrijven aardig wat tijd vereist en voor een project als deze was het gemakkelijker voor ons om te richting op B2C. Al met al was de situatie complex doordat we onder hoge tijdsdruk moesten schakelen van product, en dit met beperkte middelen moesten communiceren via sociale media. Ook hadden we geen eerdere ervaring met verkoop via TikTok.

 

Taak
Mijn doel was om binnen acht weken via TikTok en Instagram minstens vijf bestellingen te genereren voor onze nieuwe Paasboxen, door middel van gerichte contentcreatie en het gebruik van populaire trends en hashtags. Dit doel heb ik opgezet vanuit een SMART-doelstelling (Zie bewijsstuk 3). Mijn belangrijkste taken waren het beheren en vullen van onze socialmediakanalen, met de focus op TikTok en Instagram. Dit betrof zowel het maken van content als het publiceren ervan. Daarnaast was ik ook betrokken bij de inkoop van de inhoud van de boxen. Deze taken vereisten creativiteit en het snel kunnen schakelen met mijn team. Ik had nog geen ervaring met commerciële socialmediacampagnes, dus dit was nieuw voor mij. Ik werkte grotendeels zelfstandig aan de contentcreatie en plaatsing hiervan, en overlegde regelmatig met mijn team over de stand van zaken en wat er beter kon.

 

Actie

Voor het TikTok-account van EliteBox heb ik vooral ingespeeld op trends die destijds populair waren en heb ik EliteBox op creatieve wijze verwerkt in deze content. Daarnaast heb ik gebruikgemaakt van populaire hashtags om de kans op hoge weergaven te vergroten. Ook heb ik rekening gehouden met de beste tijden om te posten, zoals aanbevolen in actuele onderzoeken. Zo blijkt bijvoorbeeld dat op TikTok dinsdagen en donderdagen tussen 18.00 en 21.00 uur het meeste bereik genereren, wat wij bewust hebben toegepast in onze plaatsingsstrategie (Van der Laan, 2025). Voor Instagram hebben we het voornamelijk bij foto's gehouden, omdat trends daar minder sterk spelen. TikTok bleek een effectiever kanaal voor het snel genereren van views. Dit sluit aan bij een gelekt document van Meta waarin staat dat TikTok tien keer vaker wordt gebruikt dan Instagram Reels, wat aantoont dat TikTok een veel krachtiger platform is om jongeren te bereiken (Tweakers, 2024).
Ondanks deze strategische keuzes bleef het conversiepercentage laag. De views waren hoog maar slechts een klein deel van de mensen die onze TikTok-video’s zagen, bezocht daadwerkelijk de website. Slechts twee mensen plaatsten uiteindelijk een bestelling. Hier waren we natuurlijk blij mee, maar het aantal orders bleef achter bij onze verwachtingen. Vanwege de liquidatie van EliteBox zijn de socialmedia-accounts inmiddels verwijderd. In de bijlage is een screenshot toegevoegd als bewijs van het aantal views dat we destijds hebben behaald.

 

Resultaat
Hoewel de TikTok-video’s veel views opleverden (zie screenshot in bijlage als bewijsstuk), bleef de conversieratio laag. Uiteindelijk hebben slechts twee bezoekers via de website een bestelling geplaatst. Hiermee is het gestelde doel van vijf verkopen die we hadden opgesteld niet behaald. De content heeft wel geleid tot meer naamsbekendheid, maar helaas niet tot daadwerkelijke omzet. Door deze tegenvallende resultaten en het ontbreken van voldoende marktvraag, besloten we EliteBox te liquideren en in jaar twee te beginnen met een schone lei.

 

Reflectie
Deze ervaring liet zien dat zichtbaarheid in de vorm van views niet automatisch leidt tot conversie. We trokken wel de aandacht, maar wisten deze niet om te zetten in verkopen. Dit hebben we geëvalueerd in ons marketingcommunicatieplan (Zie bewijsstuk 2). We onderzochten hoe dit beter kon, bijvoorbeeld door het inzetten van micro-influencers voor meer vertrouwen en persoonlijkheid. Ook overwogen we om brievenbuspakketten aan te bieden en om beter in te spelen op seizoen momenten. Deze ideeën zijn nog niet gerealiseerd, maar bieden wel de nodige basis voor een betere innovatievere strategie. Ik heb geleerd dat het vertalen van klantbehoeften naar concrete acties cruciaal is, en dat het belangrijk is om niet alleen te sturen op bereik, maar ook op conversie, dit is uiteindelijk waar het om draait. Feedback van mijn team bevestigde dit inzicht: we hadden meer moeten onderzoeken hoe we kunnen zorgen dat we een hogere kans hebben op conversie en ook hoe het aanbod persoonlijker gemaakt kon worden.

 

Bewijsstukken

  1. Screenshot van TikTok-video met de behaalde views
  • Laat zien dat de content veel mensen heeft bereikt, maar ook dat bereik alleen niet genoeg is zonder conversie. Dit ondersteunt inzicht in de competentie "Innovator" door de focus op digitale technologie en contentcreatie.
  1. Concept marketingcommunicatieplan met verbeterpunten
  • Een deel uit het English Report met de nieuwe marketingcommunicatie erin. (Zoals de inzet van micro-influencers).
    Dit toont aan dat er kritisch is gekeken naar hoe de marketingstrategie verbeterd kan worden op basis van behaalde resultaten.
  1. Opstelling van de SMART-doelstelling
  • Toont aan dat er een heldere en meetbare doelstelling is opgesteld voor het genereren van bestellingen van de Paasboxen via TikTok en Instagram. Dit laat zien hoe de SMART-criteria zijn toegepast om concrete verwachtingen te stellen.

 

 

Bijlage

Bewijsstuk 1

 

Screenshot TikTok pagina EliteBox

Bewijsstuk 2

‘’The change we want to make is that we will work with micro influencers on social media platforms as Tiktok and Instagram. Micro influencers have a smaller reach than the big influencers, but they cost a lot less and the followers are a lot more engaged with the micro influencer. Its feels more personal so we rather work with the micro influencers.  Also, due to the trust the followers have in the influencer, they are perfect to promote our boxes. So, the plan is that they can promote our boxes on their platforms so we can receive more customers and orders and boost the conversion.

We did a bit of research about using influencers in our marketing communication and we found out that influencer marketing is important for attracting new customers and see a significant change in sales, because they have a large engagement and credibility by their followers (IODigital, n.d.).

So, by using micro influencer EliteBox can increase their visibility on social media, see a boost in the conversion and build a strong relationship with the followers of the influencers and turn them into potential customers.’’

Bewijsstuk 3

SMART-doelstelling

Specifiek:
Het doel was om bestellingen te realiseren voor de nieuwe Paasboxen van EliteBox. De focus lag hierbij op het genereren van bestellingen via socialmediacontent op TikTok en Instagram.

Meetbaar:
Het streven was om minimaal vijf bestellingen binnen te halen via de socialmediakanalen. Dit aantal maakt het resultaat concreet en meetbaar.

Acceptabel:
Het doel is afgestemd met het team en paste binnen onze gezamenlijke ambitie om het concept van de seizoensboxen te testen en omzet te genereren. Iedereen stond achter deze aanpak.

Realistisch:
Op basis van de verwachte zichtbaarheid via TikTok en de lage drempel voor consumenten om een box te bestellen, was vijf verkopen haalbaar. Zeker binnen de tijd van het project en met de beschikbare middelen.

Tijdgebonden:
Het doel moest behaald worden binnen een periode van acht weken, zodat er voldoende tijd overbleef om te evalueren en eventueel bij te sturen voor het projectresultaat.

 

 

 

 

 

Literatuurlijst

IODigital. (n.d.). Influencers in digital marketingstrategiehttps://www.iodigital.com/nl/history/orangedotcom/influencers-in-digital-marketingstrategie

 

Tweakers. (2024, maart 22). Gelekt Meta-document: TikTok wordt tien keer meer gebruikt dan Instagram Reelshttps://tweakers.net/nieuws/201026/gelekt-meta-document-tiktok-wordt-tien-keer-meer-gebruikt-dan-instagram-reels.html  

 

Van der Laan, M. (2025, april 7). Beste tijden om te posten op social media in 2025. Frankwatching. https://www.frankwatching.com/archive/2025/04/07/beste-tijden-om-te-posten-op-social-media-2025/