STARR – Het Belang van Gepersonaliseerde Relatiegeschenken
Straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming. Tevens geeft de ORM er vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
Naam: Ruben van Golde
Datum: 7/02/2025
Studie: Ondernemerschap & retail management
Blok: 2

Situatie
Bij EliteBox zagen we een kans om ons aanbod beter af te stemmen op wat potentiële klanten écht willen. Uit recente marktontwikkelingen blijkt dat gepersonaliseerde relatiegeschenken steeds belangrijker worden voor bedrijven die hun waardering naar personeel en zakelijke relaties willen uiten. Volgens een artikel op Marketingfacts geeft 42% van de respondenten aan dat ze veel waarde hechten aan gepersonaliseerde eindejaarsgeschenken, zoals koffiebekers-to-go en trolleys met een eigen naam. Als we hier niks mee zouden doen, lopen we een grote kans mis om ons te onderscheiden van de concurrentie. Dit zou de groei van EliteBox kunnen remmen en ervoor zorgen dat bedrijven minder snel voor ons kiezen als leverancier van relatiegeschenken.

Naast het marktonderzoek was het ook belangrijk om de online zichtbaarheid van EliteBox te vergroten, omdat social media tegenwoordig een enorme rol speelt in het aantrekken van klanten. Zonder een online aanwezigheid zouden we potentiële klanten mislopen en minder merkbekendheid opbouwen. Daarom was het opzetten en beheren van onze socialmediakanalen een belangrijk onderdeel van mijn taken binnen dit project.

Dit onderzoek en de socialmediastrategie waren best een uitdaging, omdat we snel moesten schakelen om in te spelen op de veranderende klantbehoeften. Voor mij persoonlijk was dit project extra leerzaam, omdat ik nog geen ervaring had met het afnemen van interviews en het beheren van zakelijke socialmediakanalen. Daarom heb ik me eerst verdiept in interviewtechnieken, gespreksstrategieën en effectieve socialmedia-marketing. Zo werd dit project niet alleen belangrijk voor EliteBox, maar ook een waardevolle ervaring voor mijn eigen ontwikkeling op het gebied van marktonderzoek, klantanalyse en digitale marketing. Het vak onderzoek vaardigheden heeft ook hierin geholpen om de interview strategieën te verbeteren.

Taak

Mijn taak bestond uit twee belangrijke delen. Eén was het uitvoeren van grondig onderzoek naar de vraag naar gepersonaliseerde promotionele geschenken, en de ander was het tegelijkertijd creëren van social media voor EliteBox. Dit betekent dat ik interviews moest afnemen met enkele potentiële klanten en ook met een expert in de branche, marktonderzoek moest doen en vervolgens de resultaten moest omzetten in aanbevelingen. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor het opzetten van de social media-kanalen en het produceren van content om de online aanwezigheid van EliteBox te verbeteren en potentiële klanten te bereiken.

Het opzetten van de social media-kanalen omvatte het ontwerpen van een bedrijfslogo dat te zien is op het ondersteunende document “Bedrijfslogo”. De kleuren van de website en het social media-logo zijn cruciaal voor de branding en marketing van het bedrijf. Dit zorgt ervoor dat het bedrijf een uniek en herkenbaar merk behoudt.

Het uitvoeren van marktonderzoek en het afnemen van interviews was een geheel nieuwe ervaring voor mij. Hoewel ik eerder onderzoek had gedaan, had ik nog nooit interviews als onderzoeksmethode gebruikt. Hierdoor moest ik leren hoe ik effectieve interviewtechnieken kon gebruiken en hoe ik de juiste vragen kon stellen om nuttige informatie te krijgen. Ik had ook niet veel ervaring met het beheren van zakelijke accounts op social media.

Actie

Naast mijn onderzoek naar gepersonaliseerde cadeaus en promotieartikelen, kreeg ik de taak om de sociale media voor EliteBox op te zetten en te beheren. Uit mijn onderzoek bleek dat bedrijven steeds vaker kiezen voor unieke gebrandmerkte cadeaus met een persoonlijke touch. Standaard cadeaus en promotieartikelen worden vaak als minder waardevol beschouwd, terwijl personalisatie de waarde en het retentiepercentage verhoogt. Dit werd ook duidelijk verwoord in de diepgaande interviews. Bovendien ontdekte ik ook dat klanten bereid zijn meer te betalen voor gepersonaliseerde artikelen, zolang de kwaliteit goed is en de personalisatie op een creatieve manier gebeurt.

Om deze inzichten met een breder publiek te delen, heb ik de sociale media-accounts van EliteBox opgezet en beheerd, met de focus op Instagram en LinkedIn. Ik streefde ernaar deze platforms te gebruiken om de voordelen van gepersonaliseerde cadeaus te promoten en de aanwezigheid van EliteBox op sociale media te verbeteren. Onderzoek toont aan dat kleine bedrijven enorm kunnen profiteren van een sterke sociale media-aanwezigheid, omdat ze in staat zijn om bredere doelgroepen te bereiken en direct met potentiële klanten te communiceren (UltaHost, 2024). Hoewel er nog geen verkopen zijn gedaan, is het plan om in de toekomst strategische berichten te implementeren

Denk hierbij aan polls om klantvoorkeuren te onderzoeken en informatieve posts over het belang en de impact van gepersonaliseerde relatiegeschenken.

Resultaat

Mijn onderzoek heeft waardevolle inzichten opgeleverd over de vraag naar gepersonaliseerde relatiegeschenken. Bedrijven geven de voorkeur aan unieke, op maat gemaakte geschenken die hun merkidentiteit versterken en een persoonlijke boodschap overbrengen. Klanten ervaren standaard relatiegeschenken vaak als minder waardevol, terwijl personalisatie zorgt voor een hogere waardering en ervoor zorgt dat het geschenk langer wordt bewaard. Daarnaast bleek dat klanten bereid zijn om meer te betalen voor gepersonaliseerde producten, zolang de kwaliteit hoog is en de personalisatie op een creatieve en onderscheidende manier wordt toegepast.

Naast deze inzichten heb ik ervoor gezorgd dat deze boodschap ook via social media werd gecommuniceerd. Door het beheren van de Instagram- en LinkedIn-accounts van EliteBox kon ik de resultaten van mijn onderzoek delen en de zichtbaarheid van het bedrijf vergroten. Dit bood de mogelijkheid om potentiële klanten te informeren over de voordelen van gepersonaliseerde relatiegeschenken en de betrokkenheid bij het merk te vergroten.

Mijn SMART-doelstelling was om binnen vier weken bruikbare inzichten te verzamelen waarmee EliteBox de productstrategie kon aanscherpen. Dit doel is behaald. Op basis van mijn aanbevelingen heeft EliteBox besloten om het assortiment uit te breiden met meer gepersonaliseerde producten en extra opties voor maatwerk toe te voegen en hiermee de klant zelf invloed te geven in de indeling van de relatiegeschenken.

Reflectie
Tijdens het verwerken van de resultaten heb ik feedback gevraagd aan een medestudent en mijn ouders. Uit de feedback kwam naar voren dat mijn interviewvragen goed waren opgesteld en dat mijn aanpak professioneel en gestructureerd was. Wel werd opgemerkt dat ik in de analyse nog meer kon ingaan op de verschillen tussen klantsegmenten, zoals kleine bedrijven versus grotere ondernemingen, en hoe hun behoeften verschillen. Dit is een verbeterpunt dat ik in toekomstige onderzoeken zal meenemen. Daarnaast werd positief opgemerkt dat mijn aanbevelingen goed onderbouwd waren met data en praktijkvoorbeelden, wat aantoont dat ik in de competentie ‘onderzoek uitvoeren en onderbouwde aanbevelingen doen’ heb ontwikkeld.

Een ander leerpunt was dat ik in toekomstige interviews nog meer aandacht kan besteden aan het samenvatten van antwoorden en terugkoppelen naar de geïnterviewde om te checken of ik hun boodschap correct interpreteer. Dit helpt om misverstanden te voorkomen en nog diepere inzichten te verkrijgen.

Er was echter geen mogelijkheid om te reflecteren op de social media posts zelf, omdat er nog geen sales zijn gerealiseerd en we dus geen klantfeedback konden delen of laten zien hoe het product daadwerkelijk wordt ervaren. Dit leerpunt neem ik mee voor in de toekomst om meer te posten dan alleen de boxen die al zijn afgeleverd, ik zou bijvoorbeeld polls kunnen posten om zo informatie op te halen, educatieve content over het belang van persoonlijke relatiegeschenken. Dus hoewel we nog geen klantfeedback kunnen delen, ben ik ervan overtuigd dat er in de toekomst veel meer creatieve content gemaakt kan worden en de volgers echt betrokken kunnen worden bij EliteBox.

.

Bewijsstukken

  1. Transcriptie interviews

Dit bewijsstuk ondersteunt de competentie "Onderzoek uitvoeren en onderbouwde aanbevelingen doen", omdat het laat zien hoe ik gestructureerde interviews heb afgenomen en kwalitatieve data heb verzameld. De transcripties tonen aan dat ik relevante vragen heb gesteld, actief heb doorgevraagd en inzichten heb verkregen die bijdragen aan het marktonderzoek voor EliteBox. Daarnaast wordt zichtbaar hoe ik verschillende perspectieven heb meegenomen in de analyse.

https://hrnl-my.sharepoint.com/:w:/r/personal/1102510_hr_nl/_layouts/15/doc2.aspx?sourcedoc=%7B407363CC-628A-4128-83A9-D16360285142%7D&file=interview%20transcript.docx&action=default&mobileredirect=true&DefaultItemOpen=1&ct=1738761358826&wdOrigin=OFFICECOM-WEB.MAIN.REC&cid=6ad60082-cdbc-47d8-bdeb-4277ec487154&wdPreviousSessionSrc=HarmonyWeb&wdPreviousSession=b006310f-14eb-46ed-a18b-5a253fcd97e0

  1. Interview vragen

Dit bewijsstuk toont hoe ik vooraf goed heb nagedacht over de opzet van mijn onderzoek. Dit laat zien dat ik gestructureerd te werk ben gegaan en de juiste  keuzes heb gemaakt. Daarnaast toont het bewijsstuk aan dat ik de competentie "Onderzoek uitvoeren en onderbouwde aanbevelingen doen" beheers door op een doordachte manier informatie te verzamelen die relevant is voor de strategische richting van EliteBox.

https://hrnl.sharepoint.com/:w:/r/sites/RBS-ORMJaar12024-2025-ENT1E/_layouts/15/doc2.aspx?sourcedoc=%7B9005BFA5-3CC5-4F7B-8980-BE0E2479CF36%7D&file=Interview%20vragen%20EliteBox.docx&action=default&mobileredirect=true&DefaultItemOpen=1&wdOrigin=OFFICE-OFFICE-METAOS.FILEBROWSER.FILES-HOME

Literatuurlijst

Leijten, L. (2024, 6 september). Trends & learnings in de wereld van relatiegeschenken. Marketingfacts. Geraadpleegd op 5 februari 2025, van https://www.marketingfacts.nl/berichten/trends-learnings-in-de-wereld-van-relatiegeschenken/

UltaHost. (2024, 30 augustus). Sociale-mediastrategieën voor kleine bedrijven: Een complete gids. Geraadpleegd op https://ultahost.com/blog/nl/sociale-mediastrategieen-voor-kleine-bedrijven-een-complete-gids/